Přestože objemy nákupů na internetu dlouhodobě stoupají, online nakupování bot do nedávna Čechy moc nelákalo. Po zhodnocení obchodních výsledků za poslední rok však internetoví obchodníci hlásí průlom. Zatímco prodeje bot v kamenných obchodech i asijských tržnicích stagnují, online prodeje meziročně rostou. Podle odhadu České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA) se na internetu v současnosti prodá až 10 % veškeré obuvi. Hlavními argumenty pro online nákupy bot přitom překvapivě není pouze nižší cena, ale především velký výběr sortimentu a dostupnost všech velikostí. 

Nárůst prodeje bot přes internet potvrzuje Milan Kubaczka, provozovatel e-shopu se sportovním vybavením a módou Blackcomb.cz. „Poptávka po obuvi meziročně stoupla o desítky procent. Zpočátku byl zájem především o nákupy sportovní obuvi. V poslední době začali zákazníci hodně nakupovat také vycházkovou a módní obuv, upozorňuje Kubaczka. Mezi hlavní lákadla pro online nákupy obuvi přitom nepatří pouze cena zboží, která je nižší než v kamenných prodejnách. Nákupním argumentem je i velký výběr modelů a jejich velikostí, které by jinak zákazníci museli shánět ve vícero obchodech. Zvláště u módní obuvi navíc hraje e-shopům do karet rychlost distribuce a nadstandardní vztahy s dodavateli. Na nové kolekce módní obuvi se totiž zákazníci těší a netrpělivě na ně čekají. Jakmile se čerstvé kolekce objeví na trhu, chtějí mít nejnovější model co nejrychleji u sebe, a proto je nakupují hlavně online.

Růst prodeje souvisí také s větším důrazem e-shopů na vizuální prezentaci i informování zákazníka. Pro zákazníka nakupujícího online módu nebo obuv je podle odborníků nezbytné v e-shopu prozkoumat kvalitní fotogalerii zboží. Kromě detailního zobrazení zákazníci při nákupu bot vyžadují i velikostní tabulky převedené na centimetry či přesný popis materiálů, z nichž je zboží vyrobeno. „Každý výrobce má svůj vlastní systém číslování bot. Obuv zdánlivě stejné velikosti se ve skutečnosti může lišit až o 3 velikostní skupiny,“ dodává tajemnice obuvnické asociace Vlasta Mayerová.

Na rostoucích prodejích se také projevila ochota obchodníků vyměnit nebo vrátit peníze za nepadnoucí zboží. Pokud zákazník vrátí nepoužité zboží a odstoupí od kupní smlouvy, do 14 dnů mu prodávající musí podle zákona vrátit kupní cenu. „Zákazníci, kteří mají dobrou zkušenost s výměnou nebo vrácením zboží jsou velmi loajální. Přestože je vrácení zboží ze strany zákazníka pro e-shop ztrátové, pozitivní a rychlé vyřízení jejich žádosti je často motivuje k dalšímu a úspěšnějšímu nákupu,“ dodává Kubaczka.

V nakupování bot na internetu patří Češi mezi evropský průměr. Podle dat z výzkumu online chování spotřebitelů Google Consumer Barometer nakupuje boty na internetu 11 % Čechů. Mezi průkopníky naopak patří Němci a Britové, u nichž se díky internetu z pohodlí domova obouvá až pětina obyvatel. Kamenné prodejny a osobní přístup při nákupu bot naopak vyžadují Italové, Španělé a Portugalci. Obyvatelé těchto jižních států využívají v tomto ohledu internet jen ve dvou až čtyřech procentech.

O Blackcomb.cz

Blackcomb působí na českém trhu již od roku 2001 a specializuje se na prodej skateboardového a snowboardového vybavení. V sortimentu obchodu lze také nalézt módní obuv a oblečení. Kromě snowboardového centra v Třinci provozuje společnost Blackcomb také největší skate a snowboard e-shop v České republice. V sortimentu obchodu čítajícím přes 32 000 položek naleznou zákazníci sportovní vybavení i volnočasové oblečení pro všechna roční období od světoznámých výrobců, jako jsou například Adio, Burton, DC, Horsefeathers, Quiksilver, Roxy, MeatFly, Dakine a další. V kamenné prodejně poskytuje Blackcomb kompletní servis snowboardů i lyží, včetně poradenství při nákupu a řešení nadstandardních požadavků od profesionálních sportovců. Mezi hlavní priority e-shopu Blackcomb.cz patří okamžité informování zákazníka o stavu objednávky, rychlá doprava a kvalitní záruční servis.

O České obuvnické a kožedělné asociaci

Česká obuvnická a kožedělná asociace (ČOKA) je zaměstnavatelské a profesní sdružení podnikatelů v obuvnické a kožedělné výrobě a obchodu s místem působení v České republice (ČR). ČOKA sdružuje v současné době přes 50 firem, fyzických osob a dalších institucí. Členové ČOKA se zabývají nejen výrobou či prodejem obuvi a obuvnických materiálů, ale i vědecko-výzkumnou, zkušební a testovací činností, výukou a vzděláváním s místem působení v ČR.


O Google Consumer Barometer

Google Consumer Barometer je online nástroj společnosti Google. Nástroj obsahuje data o vlivu internetu na nákupní chování zákazníků. V Google Consumer Barometru lze srovnávat odpovědi spotřebitelů v různých zemích, v různých demografických skupinách či v různých oblastech nákupů (zboží, služby, finance a další).

Sdílej:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Bookmarky.cz
  • Jaggni to!
  • Linkuj.cz!
  • MojeLinky.sk
  • MySpace
  • Pozrisi.sk
  • Top Články.cz
  • Twitter