Loni si nového obchodníka s elektřinou vybralo přes 250 tisíc domácností. Změna dodavatele je ze zákona zdarma. O tom, jak často mohou domácnosti poskytovatele energie změnit, rozhoduje typ smlouvy. Nespokojenému zákazníkovi může s urychleným odchodem pomoct zvýšení ceny nebo změna obchodních podmínek. Jak ale vyplývá z nejnovějšího výzkumu, o této možnosti ví méně než polovina českých odběratelů.

Když se domácnost rozhodne pro změnu dodavatele, měla by kromě ceny u nové společnosti zkontrolovat i typ smlouvy u stávajícího obchodníka. Ustanovení v obchodních podmínkách totiž rozhoduje o tom, zda může výpověď podat okamžitě nebo výhradně k určitému datu. Kromě klasické výpovědi mohou odběratelé využít také odstoupení od smlouvy v případě, kdy dodavatel navýší ceny nebo změní obchodní podmínky. Poslední možností, jak optimalizovat účet za elektřinu nebo plyn, je takzvaná retence – tedy změna produktu. Tento krok je administrativně méně náročný a může přinést zajímavou úsporu.

Standardní výpovědní lhůta je 3 měsíce

Dodavatelé běžně poskytují dva typy smluv: smlouvy na dobu neurčitou a smlouvy na dobu určitou. Základní rozdíl je v tom, že smlouvu na dobu neurčitou lze vypovědět kdykoli v průběhu roku a po uplynutí tříměsíční výpovědní lhůty začíná domácnost odebírat energii od nového dodavatele. Smlouva na dobu určitou je sjednávána na konkrétní období – většinou na dva nebo tři roky, případně je její konec stanoven ke konkrétnímu datu. „Smlouvu na dobu určitou je proto nutné vypovědět k datu, které je stanovené v obchodních podmínkách. Tento typ smlouvy většinou nekončí uplynutím doby určité, ale automaticky se prodlužuje, uvedla Jana Poncarová z projektu EnergetickaPoradna.cz.

V případě, že domácnost dodavatele neměnila, ani nepodepisovala žádný dodatek na slevu u stávající společnosti, je pravděpodobné, že má uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou. Právě těmto zákazníkům se vyplatí na jaře uvažovat o změně dodavatele. „Vzhledem k tříměsíční výpovědní lhůtě u smluv na dobu neurčitou je dostatek času na snížení nákladů pro zimní měsíce,“ sdělil Michal Eisner, nezávislý konzultant a odborník na energetiku.

Pokud dodavatel zdraží, můžete obratem odejít

Jinou možnost přináší situace, kdy dodavatel zdražuje energie nebo mění obchodní podmínky. V takovém případě může zákazník od smlouvy odstoupit ve zkrácené lhůtě. O podobné eventualitě nicméně stále nejsou informováni všichni odběratelé. „Naše statistiky ukazují, že o této možnosti ví jen 48 % zákazníků. Celých 21 % odběratelů se domnívá, že na tento krok právo nemá,“ uvedl Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON Energie, a.s.

Novela energetického zákona z roku 2011 ale hovoří jasně. Pokud dodavatel energie zdraží nebo změní obchodní podmínky, zákazník může během krátké doby bezplatně odejít. Lhůta, do kdy je třeba odstoupení podat, se liší podle toho, zda a jak dodavatel změnu zákazníkovi oznámí. „Obchodník by měl o chystané změně zákazníka poučit nejpozději 30 dní před zvýšením cen nebo úpravou obchodních podmínek. Během této doby, respektive ještě 10 dnů před tím, než změny nabydou účinnosti, může odběratel od smlouvy odstoupit,“ dodala Jana Poncarová.

V případě, že dodavatel změnu obchodních podmínek neoznámí zákazníkovi adresně, například dopisem, e-mailem nebo SMS zprávou, se lhůta pro odstoupení prodlužuje a od smlouvy lze odstoupit ještě 3 měsíce poté, co změny nabyly účinnosti.

Přibývají akční nabídky pro stávající zákazníky

Zajímavou alternativou změny dodavatele je sjednání nového produktu (tarifu) u stávající energetické společnosti. V posledních letech se nabídka tuzemských dodavatelů rozšiřuje a objevují se takzvané retenční nabídky, které jsou určené výhradně stávajícím zákazníkům. „Těmito nabídkami se dodavatelé snaží své zákazníky udržet. Ti mohou získat nižší cenu elektřiny nebo plynu, aniž by museli absolvovat náročný proces změny dodavatele. V tomto případě totiž stačí kontaktovat svého dodavatele na zákaznické lince a o nový tarif jednoduše požádat, vysvětlil Michal Eisner.

Právě takovou nabídku letos v květnu uvedla na trh i společnost E.ON Energie, a.s. Odběratelé by s nabídkou E.ON Variant měli oproti běžnému tarifu ušetřit 10 % z ceny megawatthodiny. „Například domácnost využívající k vytápění elektrické přímotopy utratí ročně za elektřinu dle standardního ceníku 40 414 korun. S nabídkou E.ON Variant zaplatí za rok zhruba o 3 000 korun méně, vyčíslil Vladimír Vácha.

O projektu EnergetickáPoradna.cz

Od roku 2012 se zabývá cenovým srovnáním elektřiny a plynu pro domácnosti, firmy i obce. Klientům připravuje nezávislé analýzy cen energií, pomáhá jim zorientovat se při výběru tarifu, poskytuje konzultace smluvních podmínek. Velký důraz klade na vzdělávání a osvětu spotřebitelů prostřednictvím odborných článků nebo seminářů.

O společnosti E.ON Energie a.s.

Energetická společnost E.ON působí na českém trhu od roku 1998 a je významným dodavatelem energií českým zákazníkům. Aktuálně dodává elektřinu celkem 1,2 milionu zákazníků a zemním plynem zásobuje více než 220 000 zákazníků, a to převážně v jižních Čechách a na jižní Moravě.

Jako významný dodavatel elektřiny a zemního plynu cítí energetická společnost E.ON velkou odpovědnost nejen za spolehlivé dodávky energie a kvalitní služby zákazníkům, ale také za životní prostředí kolem nás. Svým zákazníkům proto přináší řadu informací a služeb, které pomáhají šetřit přírodu a snižovat jejich spotřebu energií. Více informací o těchto aktivitách je možné najít na stránkách programu EkoBonus.cz na adrese www.ekobonus.cz.

Sdílej:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Bookmarky.cz
  • Jaggni to!
  • Linkuj.cz!
  • MojeLinky.sk
  • MySpace
  • Pozrisi.sk
  • Top Články.cz
  • Twitter